El Poble Nou de Benitatxell tanca amb èxit un Mitjafava Fest que consolida la 'fava poblera' com a senya d’identitat agrícola

  • Després d’un intens cap de setmana de gastronomia i cultura, el municipi acomiada la seua gran cita anual reafirmant l’arrelament d’aquest producte estrela en el municipi

 

El Poble Nou de Benitatxell ha viscut un cap de setmana inoblidable on la gastronomia i la tradició s’han donat la mà en l’edició del Mitjafava Fest 2026. Centenars de veïns i visitants es van submergir en una proposta dissenyada per a posar en valor la fava poblera, que va tornar a demostrar el seu protagonisme com a motor cultural i culinari del municipi en un ambient festiu i pròxim.

La metxa del festival es va encendre el dimecres amb la presentació del conte infantil ‘Lola & Vitamino. L’aventura d’aprendre a menjar sa’, de la mà de la seua autora Ángela Devesa. Aquell mateix dia, també va donar inici el joc mòbil de ‘La Fava Exterminadora’ i l’exposició etnològica ‘Els oficis’ de la MACMA.

Va ser el preludi perfecte per al que vindria més tard. Després de l’èxit de l’edició anterior, l’Associació d’Agricultors Biomoscatell va repetir el dijous el seu tast de vins amb maridatge al Centre Social. En aquesta ocasió, l’experiència va estar a càrrec del sumiller Raúl Caselles, de la Bodega Miguel de Xàbia. Els assistents van poder tastar els caldos de la bodega Rafa Cañizares, ànima de la reconeguda Bodegas Volver (Pinoso).

El divendres, la cuina d’autor va prendre el comandament amb el Showcooking oferit per la cuinera i divulgadora gastronòmica Maria Albero (@saboreanda) i el xef de Dexcaro Carlos G. Moreno. Van cuinar dos plats amb fava poblera que després es van poder degustar de forma gratuïta. L’acte va estar presentat per la creadora de contingut Elena Vidal (@alicantestreetstyle), i amenitzat amb la música del saxofonista Alfredo Ripoll.

El dissabte va ser la jornada dedicada a fusionar l’arrelament agrícola amb el pols festiu del municipi. El matí va començar connectant amb la terra gràcies a la visita al bancal experimental de la fava poblera, on els assistents van poder conèixer de prop aquest cultiu autòcton abans de gaudir d’un tast de productes típics organitzat per l’Associació d’Agricultors Biomoscatell.

El centre del poble es va omplir de color i tradició al migdia amb la dansà popular protagonitzada pel Grup de Danses Morro Falquí i la Colla la Llebetjà, una mostra de cultura popular valenciana que va servir d’avantsala al gran desplegament de la vesprada. A partir de les 17:30h, el foc d’atenció es va traslladar a la carpa de l’avinguda de València amb el ‘Tardet Pobler’, un espai de convivència que va oferir des de tallers i jocs familiars com ‘La Fava Exterminadora’ fins a propostes d’oci responsable amb la cocteleria 0’0 del Consell de la Infància i l’Adolescència (CLIA).

La cultura popular va aconseguir la seua màxima expressió amb la imponent actuació de la Muixeranga de la Marina Alta, donant pas a una marató musical que va recórrer diversos estils amb Spicy Cherries, Tres Fan Ball, Bèrnia i Esther, per a acabar la nit amb l’energia de La Xe-Ranga i la sessió de Fiona Onix DJ Set en un recinte que va comptar amb servei de tapes i begudes a preus populars.

El tancament del diumenge va ser l’epicentre de l’emoció. El Festival Tapifava va demostrar que la fava no té fronteres, i que amb aquesta lleguminosa humil es poden fer vertaders manjars. L’èxit va ser rotund: plats innovadors i un públic que no va deixar ni una sola tapa en els mostradors.

En el terreny dels concursos, la competitivitat va ser màxima. Es va produir un empat entre el duo Izan García i Toni López i Josefa Devesa en la categoria de la fava amb més gallons, amb 10 gallons. El triomf de la fava més llarga va ser per a Francisco Llobell, amb una fava de 50 cm. També es va lliurar el premi al guanyador del primer torneig de ‘La Fava Exterminadora’ al jugador ‘Manelasso’.

El certamen de vins casolans de BioMoscatell va tornar a posar en valor el saber fer local. Els grans triomfadors d’aquesta edició van ser:

  • Vi blanc: Pep Bolufer (1r), Vicente Estalrich (2n) i Natalia Gonzalo (3r).
  • Vi monovarietal Moscatell: Francisco Cuesta (1r), José María Catalá (2n) i Antoni Josep Catalá (3r).
  • Vi monovarietal Giró: José Francisco Mayans (1r), José María Catalá (2n) i Antonio Pascual (3r).
  • Vi negre: Raúl Andrés Estalrich (1r), José Martínez (2n) i Natalia Gonzalo (3r).
  • Mistela, la novetat d’aquesta edició: Vicente Estalrich (1r), Antoni Josep Català (2n) i Pep Bolufer (3r).

L’ambient festiu va estar marcat per la música en directe amb els concerts de Canta Canalla i Músics de Carrer, que van posar el ritme a un matí de gran afluència. Com a fermall final, l’Ajuntament va voler expressar el seu més sincer agraïment a totes les persones que fan possible aquest festival any rere any. Es va destacar especialment la implicació dels bars i restaurants locals per la seua creativitat en els fogons, així com la labor fonamental de les associacions, el compromís del personal municipal i la participació entusiasta dels veïns i el públic assistent. Gràcies a aquest esforç conjunt, El Poble Nou de Benitatxell aconsegueix mantindre viva una tradició que defineix la seua identitat i posa en valor el seu producte més autòcton.